INTERVIEW MET RUBEN LIBGOTT
'Een writersblock kun je je als strip- tekenaar eigenlijk niet permiteren.'

Ruben Libgott (26 mei 1985), woon- achtig te Naarden, is tekenaar van de gagstrips Erro en het duo Geert en Beert. Zijn strips zijn te lezen in de straatkrant Straatnieuws en Cursor, de universiteitskrant van de TU Eindhoven. Voor Straatnieuws interviewde Libgott bekende strip- tekenaars en werkte hij met hen samen. Zo maakte Libgott's Erro een optreden in Peter de Wit's Sigmund en andersom.

Ruben zou graag in Peter de Wit's voetsporen treden met een dagelijkse krantenstrip. 'Het leuke van een dagelijkse strip is dat je dan nog sneller in kunt gaan op de actualiteit.'

Met welke strips ben je opgegroeid?
'Vroeger en nu nog steeds vond ik Asterix helemaal geweldig. Mijn vader had alle boeken in zijn jeugd verzameld en ik heb ze vanaf mijn 4e jaar verslonden. Mijn favoriete albums zijn 'Asterix & de Gothen', (vooral de passage met de "druïde van het jaar"-verkiezing), 'Asterix en de Ronde van Gallia' en 'De Odyssee van Asterix'. Geweldige humor (vooral de running gags en verwijzingen naar de toenmalige hedendaagse politiek, maar ook de Romeinse/Latijnse insteek) in combinatie met echt prachtige tekeningen (vooral de Romeinse steden) van Albert Uderzo. Een grafisch genot! Mijn broer had een abonnement op de SjoSji (en zijn voorgangers) en zo leerde ik ook de korte humorstrip kennen. Met name de Familie Fortuin (Peter de Wit) en Gilles de Geus (Hanco Kolk & Peter de Wit) & Heinz vond ik op mijn 8e erg leuk.'

Wanneer ben je met striptekenen begonnen?

'Eigenlijk vrij direct. Mijn eerste "artwork" maakte ik toen ik anderhalf was op het behang. Een tekening van Bert & Ernie.'

Wat en wanneer was je eerste publicatie?

'Mijn allereerste echte publicatie was in Straatnieuws, de eerste daklozenkrant van Nederland, waar ik de strip ERRO voor teken, over een vrolijke zwerver. In januari 2001 stond er een tekening van ERRO in de krant, maar de echte publicatie van de strip kwam 2 maanden later, maart 2001. Sindsdien staat ERRO elke maand in deze daklozenkrant, waar hij ook o.a. ontmoetingen heeft gehad met Nijntje (Dick Bruna), Sigmund (Peter de Wit), Fokke & Sukke (Jean-Marc van Tol) & Haagse Harry (Marnix Rueb). Deze maand ontmoet hij Prinses Aster (Wilma van den Bosch).'


- Erro

Hoe ben je met de daklozenkrant Straatnieuws in contact gekomen?

'Ik had in medio 1999 tijdens een file in Amsterdam enkele grappen bedacht over een dakloze. Ik liet het idee liggen totdat ik in juli 2000 in het ziekenhuis kwam te liggen. Daar besloot ik de grappen eindelijk eens uit te gaan werken: ERRO werd geboren (21 juli 2000). Ik verzon steeds meer grappen en wilde ze graag publiceren. Ik ben toen nagegaan welke daklozenkranten er allemaal zijn in Nederland. Ik stuurde de strip vervolgens rond en Straatnieuws wilde hem graag publiceren. Zo kwam ERRO in maart 2001 in de eerste daklozenkrant van Nederland te staan. Door mijn publicatie in Straatnieuws werd ik door Cursor, de universiteitskrant van de TU Eindhoven, gevraagd om vanaf augustus 2002 wekelijks de strip Geert & Beert te maken.'

Hoe ga je te werk en met welk materiaal werk je?
'Eerst verzint ik de grap en bedenk in hoeveel plaatjes de grap het beste tot zijn recht komt. Dan neem ik Xerox Premier TFC papier (160 grams) en teken met een Pentel GraphGear 500 HB vulpotlood (0.5) en een geodriehoek de kaders. Dan begint het schetsen van de strip. Als ik tevreden ben ga ik hem inkten met een Rotring technische tekenpen (afwisselend in de diktes 0.35, 0.5 & 0.7) of Stabilo Sensor stiftjes (in de dikte 0.3) en kleur sommige vlakken in met een zwarte Staedtler Permanent Marker. Als de strip af is gum ik de potloodlijnen uit met een Koh-I-Noor Hardtmut gum (300/20). Kleine foutjes corrigeert ik met Talens witte Gouache plakkaatverf (100) en een witte Pentel Hybrid-roller (k 108). Daarna scan ik de strip in met een AGFA SNAPSCAN E50 en bewerk hem in Photoshop 6.0.'

- De eerste aflevering van Geert en Beert.

Waar haal je je inspriratie vandaan?
'Moeilijke vraag. Eigenlijk is alles inspiratie: wat je meemaakt, wat je leest, ziet en hoort. De moeilijkheid is alleen om bij die onderwerpen een leuke grap te verzinnen. Het helpt vooral om bij een onderwerp dingen te verzinnen die er in eerste instantie niks mee te maken hebben of juist de aandacht te richten op een onderdeel van een onderwerp. Peter de Wit is een groot voorbeeld voor mij: ik vind het heel knap hoe hij dagelijks vele strips weet te maken met verschillende onderwerpen. Ze zijn allemaal grappig en hebben goede dialogen, in combinatie met grafisch zeer fraaie tekeningen. Hij moet toch maar elke dag voldoende inspiratie hebben, want zijn lezerspubliek verwacht van hem continu een goede grap. Een writersblock kun je je als striptekenaar eigenlijk niet permiteren.'

Wie zijn je grote voorbeelden op tekengebied?
Ik vind de strips van Peter de Wit grafisch erg fraai: lekker heldere strakke vormgeving in combinatie met hele sterke grappen. Hij weet telkens met enkele strepen flitsende figuren te maken en verrassende vormen te gebruiken. Andere tekenaars die ik goed vind zijn Hanco Kolk met zijn calligrafische stijl in S1ngle, Jean-Marc van Tol, die situaties steeds pakkend in beeld weet te brengen, Marnix Rueb, die heeft een geweldig talentvolle uitgebalanceerde swingende stijl vol detail met goed gevoel voor taal, Mark Retera weet ook heel leuk & knap te tekenen (vooral in Dirkjan 1 & 2), René Windig & Eddie de Jong zijn briljant en Albert Uderzo, écht artwork! Ook Dick Bruna blijf ik heel goed vinden. Hij weet echt perfect te tekenen (ik bekijk nog zeer vaak zijn boekjes die ik heb).

Welke strips volg je op dit moment?
Sigmund, Fokke & Sukke, Haagse Harry, S1ngle, Heinz, Inspecteur Netjes, Dirkjan, Dilbert, Meccano, Gilles de Geus, Asterix, Willem's Wereld, Prinses Aster, Donald Duck, Dagobert Duck, Het Mooiste Vak ter Wereld, Familie Fortuin, Sjors & Sjimmie, the Wizard of Id, de Rechter, Beetle Baily, Peanuts, Calvin & Hobbes en vele, véééééle anderen.

Ben je ook een stripverzamelaar?
Jazeker. Mijn broer ging vanaf toen ik 3 was elk jaar naar de Str!pdagen en dan gingen we met z'n allen mee. Zo kwam ik al heel vroeg in aanraking met het medium strip. Asterix is een grote hobby van mij en ik heb een vitrinekast vol met Asterix spullen, maar ook veel andere strips & stripgerelateerde spullen.

Wat zijn je toekomstplannen op stripgebied?
Ik zou heel graag een dagelijkse strip willen maken voor een (landelijke) krant. Het leuke van een dagelijkse strip is dat je dan nog sneller in kunt gaan op de actualiteit en je ook korte vervolgverhaaltjes kunt maken. Het lijkt me een hele uitdaging. Ook zou ik graag een Geert & Beert studentenagenda willen uitbrengen met op elke pagina een strip. Andere merchandising die ik in gedachten had: Geert & Beert stropdassen, douchegordijnen, bierglazen, sigaren en plasstickers. Wie wil er nou niet tegen Beert's kop aan zeiken?

Interview: Januari 2004 - Copyright afbeeldingen: Ruben Libgott


Links